INTERNATIONAL WEEKLY № 13 (1.09.2017 – 18.09.2017)

Угода про асоціацію з ЄС: перемога авансом.

 

1 вересня 2017 року у повному обсязі набула чинності Угода про асоціацію з ЄС. Безперечно – це історична подія у політичному житті України, яка супроводжувалася перемогами і драмами. Адже у 2013 році саме Угода про асоціацію стала каменем спотикання тодішньої чинної влади та українського суспільства. Нині можна стверджувати, що повне набуття чинності Угоди є знаковим на шляху України до інтеграції в Європейську спільноту. Більше того, цей документ визначатиме і в подальшому шлях реформ в Україні.

Президент України відзначив, що Угода про Асоціацію України та ЄС «це те, задля чого люди в '13-му році в листопаді вийшли на Революцію гідності, вимагаючи її (асоціації) підписання, і те, що ми добилися разом, продемонструвавши, що рух нашої країни є поверненням української держави в родину європейських народів» [1].

У прес-релізі Європейської Комісії з цього приводу висловилося ряд політиків. Зокрема, президент Єврокомісії Жан-Клод Юнкер зазначив: «Рішучість – це чеснота. Сьогодні, не зважаючи на усі виклики, ми це зробили. Зі вступом у силу Угоди про асоціацію з Україною Європейський Союз виконує свою обіцянку нашим українським друзямЦе свято для нашого європейського континенту» [2].

Федеріка Могеріні, верховний представник ЄС з питань закордонних справ та політики безпеки, віце-президент Комісії серед іншого заявила, що ми поділяємо одні й ті ж цілі, і український народ може розраховувати на підтримку та співпрацю Європейського Союзу на найближчі роки [2].

Йоханнес Хан  комісар Єврокомісії з питань політики сусідства та переговорів щодо розширення відзначив, що покоління громадян України отримають вигоду від більш тісних зв'язків з ЄС. «Нещодавні реформи в Україні були безпрецедентними, проте багато роботи ще залишається, зокрема, боротьба з корупцією. Європейський Союз продовжуватиме надавати підтримку Україні в реформах, як експертну так і фінансову» [2].

Нагадаємо, вже майже 2 роки діє економічна частина Угоди щодо зони вільної торгівлі між Україною та Європейським Союзом, яка вже принесла позитивні. За словами В. Гройсмана нині торгівля з країнами Євросоюзу становить 41,1% від загального обсягу зовнішньої торгівлі товарами, а за перше півріччя 2017 року експорт товарів і послуг в ЄС зріс на 22,8% в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року і склав $ 9, 4 млрд. [3].

Разом з тим, не дивлячись на результативність відносин України та ЄС, залишається ряд проблемних питань, зокрема в імплементації реформ, які передбачають структурні та фінансові зрушення. До прикладу залишаються відкритими питання щодо реформування соціального сектора, антикорупційні реформи, зокрема щодо прийняття закону про антикорупційний суд, процес якого затягується, пришвидшення децентралізації, та створення суспільного радіо та телебачення тощо. Адже виконання Угоди про асоціацію означає  адаптацію українського законодавства до вимог законодавства ЄС. Загалом Україна відстає від графіка виконання угоди про асоціацію з Європейським Союзом. Про це заявила перший заступник голови Верховної Ради Ірина Геращенко. Вона зазначила: «Нашою дорожньою картою має тепер стати виконання Угоди про асоціацію. Я з великим занепокоєнням зазначаю, що і уряд, і парламент – ми значно відстаємо у виконанні позицій імплементації Угоди про асоціацію, як у прийнятті відповідного законодавства, так і у прийнятті підзаконних актів…» [4]. Геращенко додала, що в уряді не створено експертизу законодавства відносно відповідності до європейського.

Віце-прем’єр з євроінтеграції Іванна Климпуш-Цинцадзе теж наголошує, що Україна суттєво відстає у питанні імплементації директив ЄС. За її словами з 126 директив, які мали імплементувати в українське законодаваство у 2016 році, імплементовано лише 36, з них – 23 – повністю [5].

Ці факти свідчать про слабку політичну волю керівництва держави в реалізації таких реформ. Зважаючи на без того складну ситуацію в Україні, це призводить до остороги та не бажання з боку ЄС офіційно визнати європейську перспективу України. Зважаючи на плачевну ситуацію щодо виконання своїх зобов’язань Україною, важливо розуміти, як багато роботи ще попереду, та не особливо зосереджувати увагу на популістських заявах та PR-акціях влади. Тож наступним кроком України, має бути зосередження уваги на просуванні а реформ, які необхідні для її інтеграції у європейський простір. Потрібно наповнювати Угоду про асоціацію конкретними діями. Важливо показувати результат та штовхати ЄС до початку діалогу про набуття Україною членства у цій організації. Нині ж виходить навпаки, ЄС у багатьох випадках тисне на Київ для здійснення тих необхідних реформ. Іншим питанням є недопушення приймати закони парламентом України, які суперечать її  зобовязанням України перед ЄС. Для цього потрібен контроль як громадянського суспільства так і з боку експертного середовища, які б створили своєрідний «фільтр» для запобігання маніпуляцій у цій сфері.

 

 

  1. http://www.pravda.com.ua/news/2017/09/1/7153753/
  2. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-3045_en.htm
  3. http://www.pravda.com.ua/news/2017/09/1/7153709
  4. http://www.pravda.com.ua/news/2017/09/4/7153989/
  5. https://www.eurointegration.com.ua/news/2017/03/2/7062426/

 

 

  

This entry was posted in Аналіз теми тижня, Відносини Україна-ЄС. Bookmark the permalink.

Comments are closed.